Sunday, March 7, 2010

'Aku tau sangat wan j...dalam 100 audit report tu nak jumpa satu yang betul pun susah. Mana ada orang nak bayar cukai banyak2"
kata-kata seorang kawan mama yang begitu menyentap hati. Mama diam aje mendengar dia berkata begitu. Tak kuasa mama membalas. Ada juga betul kata kawan mama tu. Susah nak jumpa yang baik hati bayar cukai kepada kerajaan. Yang paling mengecewakan lagi orang yang suka berdolak dalik untuk bayar cukai kepada kerajaan juga adalah penyokong kuat kerajaan. Ramai client mama sebegitu. Masa nak dapat kontrak dari kerajaan begitu menyanjung tinggi (kontraktor pengikut kerajaanla yg senang dapat projek pun)..bila nak bayar cukai lupa pulak kontrak yang diorang dapat tu asalnya daripada cukai yang orang ramai bayar jugak. Suka hati diorang la..

Apa yang mama nak catatkan disini ...tersentap jugak kalau orang tuduh mama mengubah laporan untuk mengurangkan cukai client. Kalau mama ubah pun mama pastikan ianya tidak menyalahi undang2. Pernah dulu dalam tahun 2007, mama sampai tidak bertegur dengan tax manager semata-mata tak mau mengubah audit report seperti yang dikehendaki. Tapi dia nak ubah juga..jadi mama serahkan pada dia saja. Seingat mama hampir setahun mama tak bertegur dengan TM tu..lagipun tak ada kepentingan untuk mama beramah mesra dengan dia pun. Apa yang mengejutkan tahun lepas, sykt tu disiasat IRB...and hasilnya...sykt tu terpaksa membayar cukai lebih setengah juta rm..fuhhh..setengah juta bukannya sedikit untuk kontraktor kat alor star nih. Lainla sykt2 besar nun..sejuta tu celah gigi jer.

Bukan satu tu jer client yang terkena..ada lagi..tapi yang lain tu takla teruk sangat. Alhamdulillah sejak kes demi kes terkena, bos pun lebih bertegas sekarang. Jadi mama pun rasa lebih selesa dengan keadaan sekarang. at least mama tak rasa bersalah dengan rezeki yang mama dapat.

4 comments:

maya amir said...

wan..ko keje tax ke? same laaa kite:)

izzwan said...

bkn tax..audit..ko keje kat JB lagi ke? ritu dengar cam dah pindah kl kan..

maya amir said...

wan : aku kat jb.. ari tu dpt offer gomen.. tapi boss panggil blk..heheh.. aku buat tax:)

izzwan said...

wahhh..mesti staff kesayangan bos nih..keep up good work maya!!